​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

انتخاب نرم افزار تحلیل تاسیساتی

بهترین نرم افزار تاسیسات و یافتن آن برای مهندسین و طراحان تاسیسات، بسیار حیاتی می باشد، چرا که امروزه محور اصلی تمام پروژه ها و طراحی های تاسیساتی بر پایه نرم افزار می باشد.سیستم تاسیساتی یک ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که کم توجهی به بخش تاسیسات ساختمان منجر به عدم آسایش ساکنین و در نتیجه موجب بلا استفاده شدن برخی فضاهای مفید ساختمان می شود. از این رو مهندسین تاسیسات همواره برای محاسبات دقیق تر خود به دنبال یافتن بهترین نرم افزار تاسیسات بوده اند.

 

دلیل اهمیت کار با نرم افزار برای مهندسین و طراحان تاسیسات چیست؟

مهندسین تاسیسات در پروژه ها علاوه بر دانش مهندسی خود، نظر کارفرما، شرایط و امکانات ساختمانی را نیز باید لحاظ کنند؛ در نتیجه مهندسین، محاسبات این چنینی و طراحی سیستم های تاسیساتی مناسب را به وسیله بهترین نرم افزارهای تاسیسات پیش می برند. آیتم هایی که در بخش تاسیسات مکانیکی ساختمان، طراحی و محاسبه می شوند شامل: محاسبه بار سرمایشی گرمایشی، محاسبه نحوه کانال کشی و لوله کشی دستگاه ها، محاسبه سیستم لوله کشی آب مصرفی، فاضلاب، تهویه، انتخاب تجهیزات موتورخانه می باشند.

 

معرفی بهترین نرم افزارهای طراحی تاسیسات

 

1- نرم افزار رویت (Revit)

نرم افزار رویت به عنوان یکی از قوی ترین ابزار های طراحی در حوزه تاسیسات مکانیکی شناخته شده است. مهندسین در بسیاری از پروژه های عظیم از نرم افزار رویت مپ برای طراحی سیستم های تاسیساتی خود استفاده می کنند. از نرم افزار رویت جهت محاسبه و طراحی سیستم های گرمایشی، فاضلاب، آتش نشانی، تهویه مطبوع، تحلیل بار های سرمایشی گرمایشی ساختمان و حتی به عنوان نرم افزاری قدرتمند در محیط های صنعتی نیز استفاده می شود.

 

بهتر است بدانیم تمامی ترسیمات، طراحی و محاسبات، به وسیله نرم افزار رویت بسیار هوشمندانه تر از نرم افزار های دیگر صورت می گیرد و به همین دلیل است که اکثر دانشجویان یا فارغ التحصیلان و شاغلین مهندسی تاسیسات به دنبال یافتن راهی برای آموزش رویت می گردند.

 

از دیگر قابلیت های رویت میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • محاسبه قطر مناسب کانال ها با لحاظ کردن عوامل اقتصادی.
  • ترسیم سه بعدی موتورخانه ها.
  • به حداقل رساندن افرادی که در جهت تکمیل پروژه با هم همکاری می کنند.
  • ارائه جدول زمان بندی توسط نرم افزار طبق استاندارد های ساختمان.
  • محاسبه بارهای گرمایشی ناشی از تابش خورشید.

 

revit map

 

2- نرم افزار Carrier HAP

Carrier HAP یکی از جامع ترین و محبوب ترین نرم افزار های موجود جهت محاسبه بار گرمایشی و سرمایشی می باشد. این نرم افزار امکانات فراوان و کاربردی را در عین سادگی در اختیار مهندسان تاسیسات مکانیکی قرار می دهد. نرم ‌افزار Carrier یا  Hourly Analysis Programبرای کمک به مهندسین مشاور، پیمان ‌کاران حوزه تاسیسات، پیمان‌ کاران HVAC، مهندسان تاسیسات و دیگر افراد حرفه ‌ای در زمینه ‌های طراحی و آنالیز سیستم‌ های تهویه مطبوع سازه‌ های تجاری، طراحی شده است.

 

3- نرم افزار Design Builder

Design Builder نیز برای آنالیز دقیق تر و کامل بار گرمایشی و سرمایشی به کار می رود. این نرم افزار توانایی مدل سازی ساختمان در زمینه های مختلف را دارا می باشد، اما بزرگ ترین ایراد آن طولانی بودن زمان محاسبات این نرم افزار است؛ در واقع دقت و الگوریتم محاسباتی بالای نرم افزارDesign Builder، فرآیند پردازش آن را حتی تا چندین ساعت نیز طولانی می سازد.

 

4- نرم افزار سایزینگ کانال (Duct sizer)

با استفاده از Duct sizer به راحتی می توانیم سایز کانال های مختلف را به دست آوریم. بدین منظور با وارد کردن میزان CFM هوای عبوری از کانال مد نظر و یکی از دو پارامتر افت فشار یا سرعت هوا در این نرم افزار، با توجه به نوع کانال انتخابی سایز آن محاسبه می گردد.

 

5- نرم افزار نقشه کشی تاسیسات ساختمان  (AutoCAD MEP)

این نرم افزار برای رسم فنی مکانیکی مانند طراحی آسانسورها، تهویه ها، تجهیزات آتش نشانی و طراحی الکتریکی شبکه های برق ساختمان کاربرد دارد. این نرم افزار در واقع ترکیبی از همه نقشه کشی های تخصصی الکتریکی، لوله کشی و تاسیسات مکانیکی را ارائه می دهد. AutoCAD MEP از بهترین نرم افزار های حوزه تاسیسات برای نقشه کشی های تخصصی به شمار می رود.

 

6- نرم افزار سایزینگ لوله و محاسبات هیدرولیکی (Pipe sizer)

Pipe size یک نرم افزار ساده در حوزه تاسیسات به شمار می آید. Pipe sizer این قابلیت را به کاربران خود می دهد تا اطلاعات فراوانی از جمله ضخامت مورد نیاز لوله ها، وزن لوله ها، چگالی سیال، وزن سیال عبوری، دبی عبوری، افت فشار و بسیاری از پارامتر های دیگر را محاسبه کنند.

 

7- نرم افزار آنالیز جریان سیالات (Pipe net)

Pipe net با داشتن یک محیط ساده و بدون پیچیدگی، در عین حال یک مرجع قوی برای انجام محاسبات هیدرولیکی انواع سیالات از قبیل آب، هوا، بخار و …، در سیستم های تاسیساتی به شمار می رود.

آموزش رویت تاسیسات

 

چرا رویت بهترین نرم افزار تاسیسات است؟

همانطور که پیش تر از این ذکر کردیم نرم افزار های متعددی برای محاسبه بار سرمایش و گرمایش، تعیین قطر لوله ها و اندازه داکت ها و موارد تاسیساتی دیگر وجود دارد. اما ایراد این نرم افزارها این است که با وجود دقت و ریزبینی بالا در محاسبات، اما از پس پروژه های عظیم و پیچیده  بر نخواهند آمد، زیرا فرآیند پردازش چنین پروژه هایی بسیار زمان بر خواهد بود و از لحاظ زمانی به هیچ وجه استفاده از این رنم افزار ها مقرون به صرفه نیست. رویت و اتوکد هر دو توسط شرکت Autodesk تولید شده اند با این تفاوت که رویت قابلیت و سرعت بیشتری در ارائه پروژه ها دارد.

همچنین محاسبات دقیق نرم افزار رویت به خصوص محاسبه پارامتر هایی نظیر دبی، فشار، سرعت، افت فشار سیال که دارای اهمیت بالایی در علم مکانیک بوده از دیگر عوامل محبوبیت نرم افزار رویت در میان مهندسین مکانیک می باشد.

امروزه رویت با انعطاف پذیری و کارایی بالایی که از خود نشان داده از تمام رقبای نرم افزاری خود پیشی گرفته و سردمدار نرم افزار های حوزه تاسیساتی به شمار می رود.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش