​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

تمام آنچه باید دربارۀ خرید ویلا بدانید

ویلا به معنای ساختمانی است که از چهار طرف به بیرون چشم‌انداز داشته باشد. تمایل افراد به خرید ویلا در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در این میان میزان خرید یا اجارۀ ویلا شمال در استان‌های مازندران و گیلان بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که برای خرید یک ویلای مناسب باید به آنها توجه شود.

 

ویلا

 

دلیل تمایل افراد به خرید ویلا

در گذشته تعداد خانه‌های ویلایی نسبت به زمان حال بسیار بیشتر بود. جمعیت کمتر باعث شده بود که افراد بتوانند زمین خریداری کنند و اقدام به ساخت خانه‌های ویلایی کنند. با گسترش جمعیت و توسعۀ شهرنشینی، سبک خانه‌های مسکونی از ویلاها به سمت آپارتمان‌ها تغییر یافت. زیرا با ادامۀ ساخت ویلاهای وسیع، مساحت شهر افزایش پیدا می‌کرد و به نسبت آن، هزینه‌هایی مانند لوله‌کشی آب و گاز، سیم‌کشی برق، راه‌سازی و ... افزایش پیدا می‌کرد.

کم‌کم سبک زندگی مردم متحول شد. این تحولات به همراه حذف هزینه‌ها و کمبود زمین موردنیاز برای ساخت، افزایش قیمت مسکن، تورم و تا حدودی تقلید از فرهنگ غربی باعث شد که آپارتمان‌نشینی جایگزین خانه‌های ویلایی شود.

امروزه خانه‌های ویلایی در اطراف شهرها یا در ییلاق‌ها ساخته می‌شود. البته در شهرهای کوچک هنوز هم ویلاسازی در داخل شهر وجود دارد ولی در کلان‌شهرها اندک خانه‌های مسکونی باقیمانده نیز کم‌کم جای خود را به آپارتمان‌ها و برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها می‌دهند.

به دلیل فاصله گرفتن از سبک زندگی اجدادی و روی آوردن به فرهنگ جدید آپارتمان‌نشینی، گرایش به افسردگی در افراد بیشتر شده است. روان‌شناسان بالینی ادعا کرده‌اند که آپارتمان‌نشینی خطر ابتلا به افسردگی و انواع آسیب‌های روحی و روانی را افزایش می‌دهد. آپارتمان‌هایی که در ساخت آنها از عایق‌های صوتی استفاده نشده، حریم شخصی افراد را تهدید می‌کنند. خانواده‌ها در این آپارتمان‌ها احساس امنیت ندارند. علاوه بر آن افراد در این سبک از خانه‌ها مجبورند که احساسات و هیجانات خود را کنترل کنند و مدام به کودکان خود بابت رعایت سکوت تذکر دهند.

آپارتمان‌نشینی باعث شده که افراد برخلاف زمان قدیم از طبیعت فاصله بگیرند. در زمان قدیم که خانه‌ها به صورت ویلایی ساخته می‌شد، در اکثر خانه‌ها باغچه‌های مملو از گل و گیاه و درخت وجود داشت. ولی در آپارتمان تنها گزینه این است که به پرورش گیاهان آپارتمانی رو بیاورید.

 

ویلا

 

تمام دلایل ذکر شده در بالا و بسیاری دلایل دیگر باعث شده که انسان‌ها از آپارتمان‌نشینی خسته شوند. ولی به دلیل اینکه چاره‌ای برای ساخت ویلا در داخل شهرها به ویژه کلان‌شهرها وجود ندارد، برای ویلاسازی به حومۀ شهرها و روستاها پناه برده‌اند.

در گذشته ویلاسازی بیشتر در شهرهای شمالی کشور انجام می‌شد ولی امروزه در بیشتر نواحی ییلاق و روستایی، شما با تراکم ویلاها روبرو هستید.

نکاتی که باید در خرید ویلا به آنها توجه کرد

افراد با اهداف مختلفی اقدام به خرید و یا ساخت ویلا می‌کنند. برخی از آنها از ویلای خود به عنوان یک استراحت‌گاه خانوادگی استفاده می‌کنند. برخی اقدام به اجاره دادن به مسافران و تبدیل آن به مکان‌های بوم‌گردی می‌کنند. با هر قصد و نیتی که اقدام به خرید ویلا می‌کنید باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، چشم‌انداز ویلاست. نسبت به علایق و روحیۀ خود تصمیم بگیرید که چه چشم‌اندازی را ترجیح می‌دهید. برخی از افراد دوست دارند که چشم‌انداز ویلا رو به دریا باشد که البته این مسئله تنها در شهرهای شمالی و برخی شهرهای جنوبی کشور که مشرف به دریا هستند عملی است. برخی چشم‌انداز رو به جنگل را ترجیح می‌دهند. البته ویلاهایی که در حومۀ شهرها ساخته می‌شوند ممکن است چشم‌انداز رو به طبیعت نداشته باشند و افراد برای حفظ حریم خصوصی، اطراف باغ دیوارهای بلند کشیده باشند.

برای خرید ویلاهای ساحلی که نزدیک دریا هستند به این نکته توجه کنید که در فصول گرم سال ممکن است هوای آنجا شرجی شود. ضمن اینکه اگر سر و صدای امواج دریا برایتان آزاردهنده است و یا دچار هراس­زدگی (فوبیا) از آب هستید بهتر است از خرید ویلا در نزدیک ساحل خودداری کنید. در ویلاهای غیرساحلی رطوبت هوا کمتر است و جای نگرانی بابت طوفان و برخورد امواج با دیواره‌های ویلا وجود ندارد.

برخی از ویلاها که چشم‌انداز رو به جنگل دارند و به آنها ویلاهای جنگلی نیز می‌گویند ممکن است از شهر دور باشند. این سبک از ویلاها بیشتر در استان‌های شمالی کشور مانند استان گیلان و مازندران دیده می‌شوند. دوری از فضای شهر امکان تردد را مشکل‌تر می‌سازد ولی فضای آرام‌تری نسبت به ویلاهای رو به دریا دارند.

قیمت ویلاهای ساحلی معمولا گران‌تر از انواع جنگلی است پس هنگام خرید علاوه بر موارد ذکر شده باید بودجۀ خود را نیز در نظر بگیرید.

 

ویلا ساحلی

 

پس از چشم‌انداز، دومین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید مستقل بودن ویلاست. برخی ویلاها به صورت شهرک ساخته می‌شوند. این ویلاها در زمین‌های وسیعی در حومۀ شهر ساخته می‌شوند. در مقابل، برخی ویلاها به صورت مستقل هستند و صاحب زمین اقدام به ساخت یک ویلا در داخل زمین خودش کرده است. البته در کلان‌شهرها این ویلاهای مستقل نیز بیشتر در حومۀ شهر هستند و اندک ویلاهای قدیمی باقیمانده در داخل شهر، فرسوده شده و یا در حال تغییر کاربری هستند. بسیاری از این ویلاهای سنتی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که تبدیل به چای‌خانه، کافه، رستوران، اقامت‌گاه، کافه کتاب و ... شده‌اند.

در استان‌های گیلان و مازندران، ویلاهای مستقل زیادی در داخل شهر وجود دارند و فقط ویلاهایی که به صورت شهرک و مجتمع ساخته می‌شوند در حومۀ شهر هستند. البته حسن ویلاهای شهرکی در قیمت پایین‌تر آنها نسبت به ویلاهای مستقل است اما به دلیل دور بودن از مرکز شهر، امکان تردد راحت نیست. ویلاهای مستقل حریم شخصی شما را حفظ می‌کنند ولی ویلاهای شهرکی مانند آپارتمان‌ها هستند.

 

در این مقاله میتونید نکات بسیار مفیدی درباره طراحی روف گاردن مطالعه کنید

 

نکتۀ سوم که هنگام خرید ویلا باید به آن دقت کنید این است که سبک و اندازه و مساحت ویلایی که می‌خواهید داشته باشید باید چقدر باشد. این مسئله بستگی به تعداد اعضای خانوادۀ شما دارد. ویلاها یا به صورت سازه‌های یک سطحی هستند که در اصطلاح به آنها ویلای فلت (flat) می‌گویند، یا متشکل از دو یا چند سطح هستند که به آنها ویلای دو سطحی یا دوبلکس (duplex) می‌گویند و یا به صورت سه سطحی هستند که به آنها ویلای تریبلکس (triplex) می‌گویند. مسلم است که تعداد اتاق خواب‌ها در ویلای تریبلکس بیشتر از انواع دیگر است. ارتفاع ویلاهای تریبلکس زیاد است پس طبیعی است که چشم‌انداز بهتری داشته باشند. شما با توجه به بودجۀ خود و تعداد اعضای خانواده و هدفتان، نسبت به خرید ویلا اقدام کنید. ویلاهای با مساحت بیشتر قطعا هزینۀ بیشتری را بابت نگهداری و تعمیرات به شما تحمیل خواهند کرد.

نقشۀ ویلا و کیفیت ساخت ویلا نیز از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد. میزان مقاوم‌سازی ویلا که از مراحل مهم ساخت آن است باید بررسی شود. فقط نباید به نمای ظاهری ویلا توجه کنید. سعی کنید از افراد یا شرکت‌های معتبر ویلا بخرید که مشکلی در آینده برایتان به وجود نیاید. حتما دقت کنید که نظام مهندسی سازۀ ویلا را تایید کرده باشد.

 ویلاهایی که سند شش دانگ دارند برای خرید مناسب‌ترند. علاوه بر سند، پروانه ساخت و پایان کار و در صورت خرید ویلای شهرکی، سند تفکیکی را چک کنید. همچنین از خرید ویلاهایی که در زمین‌های کشاورزی و غیرمسکونی ساخته شده و یا ساحل اختصاصی دارند به شدت اجتناب کنید تا در آینده دردسرساز نشوند. دقت کنید که قیمت ویلا با عرف منطقه هم‌خوانی داشته باشد.

اگر قصد دارید در شهرهایی غیر از شهرهای شمالی ایران ویلا بخرید، به کاربری زمین دقت کنید. از ساخت و خرید ویلا در باغ‌هایی که مجوز ساخت ندارند خودداری کنید. دقت کنید که ویلا نزدیک کارخانه و محیط‌های آلوده نباشد.

 

ویلا تریبلکس

 

در چه شهرهایی می‌توان ویلا اجاره کرد؟

اجارۀ ویلا معمولا در شهرهای گردشگری رایج‌تر است. برای مثال شهرهای اصفهان و شیراز به دلیل جاذبه‌های تاریخی همیشه جزء قطب‌های مهم گردشگری ایران بوده‌اند. بافت سنتی و امکانات تفریحی بی‌شمار نیز مزید بر علت هستند که افراد برای سفر به این شهرها و اجارۀ ویلا برای کوتاه مدت اقدام کنند.

اجارۀ ویلا در استان هرمزگان به ویژه جزیرۀ زیبای کیش نیز به شما کمک می‌کند تا سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

مهم‌ترین مناطق ایران برای اجارۀ ویلا، دو استان شمالی مازندران و گیلان هستند. انتخاب ویلا در این مناطق بسیار مشکل‌تر از سایر نواحی کشور است. وجود انواع ویلای کوهستانی، ساحلی و جنگلی گزینه‌های زیادی را پیش روی خریداران قرار می‌دهد.

سخن پایانی

امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و فاصله گرفتن از سبک زندگی قدیمی، قطع ارتباط با طبیعت، از بین رفتن حریم خصوصی و ... افراد زیادی تمایل به خرید و ساخت و یا حتی اجارۀ ویلا دارند تا مدتی هرچند کوتاه خود را از دغدغه‌های زندگی شهری و آپارتمانی رها کنند. خرید ویلا در استان‌های گیلان و مازندران به دلیل آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای جذاب کوهستان، جنگل و دریا طرفداران بی‌شماری دارد.

در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که باید برای خرید ویلا به آنها دقت کنید. توجه به چشم‌انداز ویلا، کیفیت و نحوۀ طراحی آن، مدارک و مستندات کامل از جمله سند شش دانگ و پایان کار، مساحت ویلا، کاربری زمین، مستقل بودن ویلا و ... از جمله نکاتی هستند که توجه به آنها ضروری است.

در نهایت شما می‌توانید با توجه به میزان بودجۀ خود و هدف خود از خرید، اقدام به انتخاب مناسب‌ترین ویلا کنید که با ایده‌آل‌های شما هماهنگی داشته باشد.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش