​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

نازل مه پاش چیست؟ انواع آن و کاربردهایش چیست؟

مه‌پاش عنوان یک دستگاه خاص است که از آن برای کنترل دما و رطوبت استفاده می‌شود. در واقع این سیستم‌ها نقش بسیار مهم و کارایی قابل توجهی در تامین رطوبت و دما و یا خنکسازی فضاهایی مانند سالن‌های پرورش گل و گیاه، پرورش قارچ، پرورش دام و طیور و.... به ویژه در فصل تابستان دارند. یک سیستم مه‌پاش از قطعات و اجزای مختلفی به وجود آمده است که نازل یکی از مهمترین این بخش‌ها و اجزا به شمار می‌رود.

 

Fog nozzle

 

 

در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که نازل مه‌پاش چیست؟ و انواع آن کدام است و چه کاربردی دارد؟ پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این قطعات و اجزا بوده و یا قصد خرید انواع نازل مه­ پاش را دارید با ما همراه باشید.

نازل مه ‌پاش چیست؟

نازل رطوبت ساز به منظور تولید رشته‌های آب با قطرهای بسیار کوچک و تفکیک بالا و یا انتشار آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه قادر است آب را با فشار بسیار بالا به ذرات ریز در اندازه میکرون تبدیل کند‌. سپس آب با فشار بالا از سوراخ‌های نازل این سیستم تهویه به شکل پودر شده عبور می‌کند.

در نتیجه این فرایند آب با گرمای محیط تبخیر می‌شود و رطوبت مورد نیاز را ایجاد می‌نماید. بدین ترتیب نازل رطوبت ساز دارای ساختاری دقیق و پیچیده است تا بتواند رشته‌های نازک و مه شکل آب را به وجود آورد.

در این ساختار اجزایی از قبیله بدنه، دریچه ورودی آب، کانال آب و سیستم تشکیل مه به چشم می‌خورد که هر کدام از ویژگی‌های مخصوص برخوردار شده و عملکردی خاص را بر عهده می‌گیرند.

 

انواع نازل مه­ پاش

نازل مه ­پاش در حال حاضر در انواع مختلفی ساخته شده و جنس متریال سازنده آن‌ ممکن است برنج و یا استیل باشد و با سر سرامیکی و یا استیل طراحی و تولید شوند. برخی از انواع این محصولات نیز نازل‌هایی از جنس پلاستیک هستند. در این صورت ممکن است اتصالات آن‌ها نیز پلاستیکی بوده و یا استیل و برنج باشد.‌

در حالت معمول برای مه‌پاش‌های خانگی از نازل‌های با جنس پلاستیک استفاده می‌کنند. مهمترین مزیت این قطعات نسبت به نازل‌های آبکاری شده، برنج و استیل، قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن‌ها است. نازل‌های پلاستیکی مه‌پاش حداکثر توانایی ۶ بار فشار را داشته و می‌توانند در هر ساعت ۹ لیتر آب را به مه تبدیل نمایند.

با این حال این قطعات معایبی هم دارند که یکی از مهمترین این عیوب پوسیدگی نازل پلاستیکی و عبور آب با فشار پایین از آن است. از نظر بسیاری از افراد بهترین نازل مه پاش از جنس برنج و یا استیل تشکیل شده است.

چراکه این قطعات مقاومت بالایی در برابر فشار بالای آب دارند. از میان این دو محصول، نازل‌های استیل یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شوند. چراکه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شده و عمر مفید و دوام آن‌ها طولانی مدت است. با این حال ممکن است از نظر برخی از افراد قیمت خرید آن‌‌ها بالا به نظر برسد.

این نوع نازل‌های مه‌پاش در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم و مستحکم بوده و شعاع و وسعت مه پاشی آن‌ها بسیار بالا است. این قطعات را می‌توان از نظر سایز و اندازه نیز دسته‌بندی کرده و در انواع مختلفی جای دارد.

خرید نازل مه پاش با ابعاد ریزتر و استفاده از آن، کمک می‌کند تا آب از آن پودری‌تر خارج شود و یا سطوح مد نظر شما کمتر مرطوب و خیس گردند. با این حال سایز کوچک نازل‌ها معایبی هم دارد. چراکه احتمال گرفتگی و یا مسدود شدن آن‌ها بیشتر است. برای رفع این مشکل استفاده از فیلتر ضرورت دارد.

طبق یک دسته‌بندی دیگر می‌توان انواع نازل مه پاش را شامل نازل‌های پراکنده، جت، توربو، میکروسپری، قابل تنظیم و... دانست.

نازل‌های پراکنده می‌توانند آب را به شکل پراکنده با تراکم پایین بر روی سطح و محیط مورد نظر شما بپاشند. در حالی که نازل‌های جت، آب را با فشاری بسیار بالا و به صورت کاملا مستقیم و باریک پاشش می‌نمایند. نازل‌های توربو نیز قادرند آب را به شکل یک پرتو متمرکز کرده و سپس آن را با فشاری بالا بپاشند.

نازل مه پاش میکروسپری می‌تواند رشته‌های آب را به صورت قطراتی ریز درآورد و سپس آن‌ها را به محیط مورد نظر بپاشد. با استفاده از نازل‌های مه پاش قابل تنظیم می‌توانید الگو و شکل پاشش آب را تغییر داده و به حد مطلوب و مورد نظر خود برسانید و سپس رشته‌های آب را با دقت بالاتری پاشش کنید.

 

Fog nozzle

 

کاربردهای نازل مه‌پاش

از سیستم‌های رطوبت ساز و یا مه پاش در مصارف گوناگونی استفاده می‌کنند تا از طریق آن‌ها دما و رطوبت محیط را تحت کنترل دقیق قرار دهند. یکی از مهمترین این مصارف، گلخانه‌ها هستند. با کمک سیستم‌های مه پاش این فضاها کاملا خنک و مرطوب می‌گردند. از این تجهیزات در مراکز پرورش قارچ نیز استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید.

چراکه این گیاهان در اثر گرما و حرارت زیاد به زودی خراب می‌شوند. در حالی که اگر برای خنک سازی و تهویه محیط از سیستم مه پاش استفاده کنید می‌توانید جلوی خشک شدن این گیاهان و خرابی آن‌ها را بگیرید.

این سیستم‌ها در اماکن عمومی از قبیل تالارهای عروسی، رستوران‌ها، شهربازی‌ها، پارک‌ها و....نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف از استفاده از آن‌ها در تمامی این محیط‌ها تامین خنکای مورد نیاز و تهویه هوا است. در فصل تابستان این سیستم‌ها کارایی بالاتری برای خنک کردن هوا دارند. به ویژه در گلخانه‌ها و یا سالن‌های پرورش دام و طیور که با مشکل کمبود رطوبت و فضای کم مواجه هستند.

اما تنها موارد کاربرد این سیستم‌ها به آب‌ پاشی خلاصه نمی‌شود. چرا که در حال حاضر از این قطعات برای سمپاشی گیاهان و یا کوددهی آن‌ها در گلخانه‌ها نیز استفاده می‌کنند.

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید یک سنسور بر روی این تجهیزات نصب کرده و با کمک آن و به شکلی کاملاً خودکار، سیستم مه پاش خود را بر اساس میزان و سطح رطوبت موجود در محیط، خاموش و یا روشن سازید.

از سوی دیگر سیستم‌های مه پاش به این دلیل کاربردهای وسیعی پیدا کرده‌اند که می‌توانند از رشد آفات به ویژه آفاتی که به دلیل کمبود رطوبت منتشر می‌شوند جلوگیری به عمل آورند. علاوه بر ایجاد رطوبت کافی در فضای مد نظر شما و ایجاد محیطی مناسب برای پرورش گیاه و گل، استفاده از نازل مه­ پاش کمک می‌کند تا صرفه‌جویی فراوانی در مصرف آب اتفاق بیفتد.

 

Fog nozzle

 

 

ما در شرکت مکسل آماده طراحی و ساخت انواع سیستم های سرمایش سفارشی برای شما میباشیم. در لینک زیر میتوانید محصولات فروشگاه مکسل را مشاهده کنید و در صورت نیاز به مشورت و راهنمایی با ما تماس بگیرید.

 

سر زدن به فروشگاه مکسل فروشگاه مکسل

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش