​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

آشنایی با آتشدان ها

اگر یکی از اینها را داشته باشید، مهمانان به خانه شما سرازیر می‌شوند! درباره آتشدان صحبت می‌کنیم. این وسیله شگفت‌انگیز گرمای حیاط و باغ خانه‌های ویلایی را دو چندان می‌کند.

کودکان برای بازی با آتش دور آن جمع می‌شوند و بزرگترها برای کباب کردن کوکتل دور آن جمع می‌شوند. آتش‌دان یا منقل از آن دسته تجهیزاتی‌ست که مهمانان عاشق آن هستند. 

این مطلب برگرفته از سایت memareno.com میباشد.

 

 

آتش برای هزاران سال کلید اصلی رشد انسان بوده و پخت و پز با آن انجام می‌شد. در گذشته غذا را روی آتش منقل پر از زغال طبخ می‌کردند ولی این وسیله امروز کاربردهای دیگری هم پیدا کرده است. 

ساخت آتشدان در محوطه سازی باغ یا حیاط سازی مدرن خانه‌های ویلایی این روزها بسیار متداول شده و مدل‌های مختلفی از این وسیله هم تولید شده است. در ادامه پس از معرفی کامل آتش‌دان یا فایرپیت، به معرفی انواع و شیوه ساخت و طراحی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

 

آتشدان چیست؟

در یک تعریف ساده، آتشدان یا آتشگاه (Fire Pit) به یک گودال یا حفره گفته می‌شود که داخل آن آتش باشد. این آتش از طریق سوخت‌های مختلفی نظیر چوب یا گاز شهری به وجود می‌آید و در اطراف آن مصالحی نظیر آجر یا سنگ قرار داده می‌شود تا از گسترش آن جلوگیری شود. از گذشته تاکنون آتش‌گاه را در حیاط خانه‌های ویلایی می‌ساختند اما امروزه می‌توان آتش‌دان پیش‌ساخته را از فروشگاه‌ها هم خریداری کرد. 

کاربرد اصلی آتش‌دان، ایجاد گرما در محیط بیرونی خانه است. این وسیله‌ی گرمایشی به عنوان نقطه‌ای کانونی در حیاط خانه قرار داده می‌شود تا اهالی خانه و مهمانان دور آن جمع شوند. از دیگر کاربردهای این وسیله، طبخ غذا و ایجاد نور در فضای بیرون خانه است. 

 

انواع آتشگاه از نظر سوخت

آتشدان‌ها را از نظر سوخت مصرفی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ آتش‌دان گازسوز و آتش‌دان هیزمی. آتش‌دان گازسوز مزایای زیادی دارد که منتشر نکردن دود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گازکشی شده، می‌توانید به صورت 24 ساعته در حیاط خانه، آتش‌گاه داشته باشید. البته اگر قصد دارید از آتش‌گاه برای کباب کردن کوکتل استفاده کنید، شاید کیفیت مدنظر شما حاصل نشود. 

از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد آتش‌دان هیزمی با سوزاندن چوب مشعل می‌شود و نمی‌توان شدت گرمای آن را به شکل ایده‌آل کنترل کرد.

 

 

انواع آتشگاه از نظر شکل ظاهری

اگر سری به فروشگاه‌ها یا سایت‌های اینترنتی بزنید با طیف وسیع و متنوعی از آتش‌دان‌ها روبه‌رو می‌شوید. در زیر انواع مدل‌های آتشگاه با توجه به شکل ظاهری را معرفی می‌کنیم: 

  • میز آتشدان: نوعی از آتش‌دان است که به شکل قفس فلزی روی میز قرار دارد. این مدل را به راحتی می‌توان جابه‌جا کرده و در بخش‌های مختلف حیاط قرار داد. البته اگر لوله‌کشی گاز شهری برای آن انجام شده باشد، باید در مکانی ثابت قرار داده شود. 
  • آجری: یکی دیگر از انواع آتشگاه، مدل آجری است. این مدل اغلب با سوخت هیزم ساخته می‌شود. بخشی از زمین حیاط به شکل گودال کنده می‌شود و سپس دورتادور آن را با آجرهای یک اندازه و یک شکل محدود می‌کنند تا از گسترش آتش جلوگیری شود. نوع دیگری از آتشگاه آجری هم وجود دارد که گازسوز است و با آجر و سنگ ریزه ساخته می‌شود. 
  • سفری: این نوع آتشگاه بیشتر به منقل شباهت دارد و به همین دلیل به آن آتشگاه سفری یا قابل حمل گفته می‌شود. این مدل با سوخت زغال مشتعل می‌شود و با توجه به نیاز مشتریان، اندازه‌های متنوعی دارد. 
  • کادایی: یکی از قدیمی‌ترین آتشگاه‌ها، مدل کادایی است. این نوع از آتشگاه صدها سال است که برای گرفتن نگه داشتن و پختن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کادایی یک کلمه‌ی هندی به معنی دیگ ضخیم و مدور است که داخل آن زغال قرار می‌گیرد. 
  • سنگی: متداول‌ترین نوع فایر پیت، مدل سنگی است. این مدل را با سوخت گاز شهری یا هیزم می‌سازند که شکل ظاهری این دو با هم تفاوت دارد. در مدل هیزمی باید عمق آتشگاه بیشتر باشد تا هیزم درون آن قرار گرفته و بسوزد ولی در مدل گازسوز، نیازی به عمق دادن زیاد نیست. 
  • مستطیلی: با قرار دادن سنگ‌های بزرگ به شکل مستطیل در کنار هم، آتشگاه مستطیلی ساخته می‌شود. استفاده از سنگ گرانیت که به شکل مکعب مستطیل برش خورده در این مدل متداول است. 
  • کاسه‌ای: آتشگاه کاسه‌ای از جنس سیمان  یا فلز بوده  و در واقع یک مدل از پیش‌ساخته است. این مدل را می‌توان از فروشگاه‌ها هم خریداری کرد. خرید آتشدان پیش‌ساخته از نظر هزینه بسیار هم به صرفه است. 
  • فلزی به شکل بخاری: اگر به دنبال یک فایر پیت نوستالژیک هستید، مدل فلزی به شکل بخاری هم جذاب است. این مدل مانند بخاری‌های قدیمی که در وسط خانه قرار می‌گرفتند، دودکش بلندی دارد که وسط آن دیده می‌شود و با هیزم مشتعل می‌شود. 
  • دایره‌ای: یکی دیگر از آتش‌دان‌های مخصوص حیاط خانه ویلایی، مدل دایره‌ای‌ست که با قلوه سنگ، آجر یا مصالح دیگر ساخته می‌شود. این مدل فایرپیت با هر دو نوع سوخت گاز و هیزم مشتعل می‌شود. 

 

 

ساخت و طراحی یک آتش‌دان کار چندان پیچیده‌ای نیست اما در صورت رعایت نکردن برخی از نکات ممکن است محصول نهایی، شلخته به نظر برسد. آتش‌دان‌ها بهترین مکان برای دور هم جمع شدن هستند و علاوه بر تولید گرما، محلی برای گرم کردن چای یا کباب کردن هم هستند. در این مطلب انواع آتش‌دان را به شما معرفی کردیم. شما هم اگر در سایت Google یا Pinterest جستجو کنید شاید هزاران مدل آتشدان گازی و هیزمی را بتوانید پیدا کنید که طبق سلایق مختلف و برای کاربرد های متفاوتی طراحی و ساخته شده اند.

ما در گروه مهندسی مکسل امکانی را فراهم کرده ایم که شما بتوانید هر مدل آتشدانی که دوست دارید را طبق سلیقه خودتان سفارشی سازی کنید و ما دقیقا همان را برای شما بسازیم. فقط کافیه با شماره زیر تماس بگیرید و ایده خودتون رو با ما درمیون بذارید تا کمتر از یک هفته ایده شما رو به واقعیت تبدیل میکنیم.

 

شماره تماس پشتیبانی: 09211190125

 

.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش