​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

همه چیز دربارۀ رستوران های بوم‌گردی

 واژه اکوتوریسم Eco tourism به معنای «بوم­گردی» است و از دو کلمه تشکیل شده است. کلمۀ اکو _ Eco که ریشۀ آن به یونان باستان برمی‌گردد و به معنای زیستگاه، زیست‌­بوم و یا محیط زیست می‌باشد و کلمۀ توریسم _ Tourism که در فرهنگ و زبان فارسی به معنای گردشگری تلقی­ می‌شود. به همین دلیل واژۀ بوم‌گردی را به عنوان معادل فارسی کلمۀ اکوتوریسم انتخاب نمود‌­اند. 

 براساس آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری، انگیزۀ سفر در بیش از سی و هفت درصد از گردشگران بین‌المللی، شناخت فرهنگ و هنر و معماری بومی می‌باشد و این آمار به شکل قابل توجهی رو به افزایش است.  هنر و فرهنگ را می‌توان به دو دستۀ فرهنگ سنتی و فرهنگ مدرن دسته‌بندی کرد. بدیهی است که مقصود بسیاری از گردشگران فرهنگی، شناخت "فرهنگ سنتی" می‌باشد.

آنها ترجیح می‌دهند به جای داشتن یک سفر مدرن، سفر به شیوۀ بو‌­م‌گردی را انتخاب کنند تا در این سفر به شناخت عمیق‌­تری از فرهنگ یک منطقه برسند. در این روند، اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌­های بوم­گردی نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

 

Eco tourism

 

رستوران بوم‌گردی یک مدل از رستوران است که در آن بر هویت و فرهنگ آن منطقه تاکید می‌شود. در این رستوران‌ها، غذاهای محلی و سنتی با استفاده از مواد غذایی کاملا سالم و طبیعی تهیه شده سپس از گردشگران به عنوان میهمانان ویژه با شیوه­های زیبای محلی پذیرایی می­شود.

ارائۀ غذاهای سنتی و بومی منطقه باعث آشنایی گردشگران با آداب و رسوم نسل‌های گذشته می‌شود. همچنین این رستوران‌ها می‌توانند با زیرکی تمام و با استفاده از هنر معماری در طراحی بنای رستوران، معرف هنر و فرهنگ مردمان بومی آن منطقه نیز ­باشند. در واقع یک رستوران بوم‌گردی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین اطلاعات و شناخت از آن زیستگاه را در اختیار گردشگران قرار دهد.

 

غذای سنتی ایرانی

آشنایی با معماری رستوران بوم‌گردی و شناخت عناصر تاثیرگذار آن

 اصل و اساس معماری یک رستوران بوم‌گردی می­‌بایست با معماری خانه‌­ها و منازل سنتی آن زیست‌­بوم مطابقت کامل داشته باشد. برخی از این رستوران‌ها در همان خانه‌­های سنتی، یا مراکزی چون حمام‌­های قدیمی موجود، طراحی مجدد می­‌شوند و بعضی دیگر نیز با مصالح بومی و همسو با اقلیم همان منطقه، از صفر ساخته می‌­شوند.

اقامت­‌گاه­ بوم­‌گردی نیز برای گردشگران فرهنگی، امکان اقامت چند روزه در آن زیست‌­بوم را فراهم می­‌کند و باعث می­‌شود تا گردشگران، غذاهای بومی و دست‌پخت اهالی آن منطقه را به صورت کامل بچشند و به شکلی ملموس با آداب و رسوم آن منطقه آشنا شوند.

 

موسیقی در رستوران سنتی

رستوران سنتی

حوض در رستوران سنتی

رستوران سنتی جنگلی

 

 

طبیعت بزرگ‌ترین نعمت خدادادی است و بیشتر گردشگران به طبیعت علاقۀ وافر دارند. جالب است بدانید که از بزرگ‌‌ترین مزیت‌­های یک رستوران بوم­‌گردی امکان قرار گرفتن در دل طبیعت است. امکان دسترسی گردشگران به کوهستان، دریا، جنگل، شنیدن صدای آبشار، رودخانه‌­ها، پرندگان و حیوانات و حتی استشمام بوی نم کاهگل می­‌تواند در انتخاب آن­ها تاثیر بسزایی بگذارد.

 

 

چگونه یک ­رستوران بوم­‌گردی بسازیم؟

بهتر است رستوران­ بوم­‌گردی در یک محیط کاملا آرام و به دور از هیاهوی شهر باشد. هرچند رستوران بوم­‌گردی در مرکز شهر‌ها نیز وجود دارد اما بیشتر آن­ها در دل طبیعت یا در جایی آرام واقع شده‌‌اند. زمانی که گردشگران وارد یک رستوران بوم­‌گردی می‌­شوند باید کاملا احساس کنند که به یک خانۀ محلی پا گذاشته­اند و در آنجا نباید احساس غریبی کنند.

گردشگر قرار است در این مکان‌ها تمام خستگی­ و دغدغه‌‌های خود را پشت در بگذارد و وارد مکانی جذاب و رویایی شود. طبیعی است که اشیا و وسایل رستوران‌‌ها، با توجه به اقلیم متفاوت بخش­­­­‌‌های شمالی و جنوبی کشور، با یکدیگر متفاوت هستند و همین تفاوت­‌هاست که منجر به یک طراحی و معماری فاخر می­‌شود.

استفاده از وسایلی چون کُرسی، آتشدان، تنور، انواع گوناگون صنایع دستی، محل غذاخوری و سفره‌­ای که روی زمین پهن می­‌شود برای گردشگران جذاب خواهد بود.

آتشدان هیزمی

 

مصالح بوم­آورد

بوم‌آورد در معماری به معنای «حاصل از خود محل» است. بنابراین هرچیزی که از سرزمین یا از محل زندگی خود ما حاصل شود را بوم‌آورد می‌‌گوییم. استفاده از مصالح بوم‌­آورد در معماری سنتی نقش بسزایی داشته ­است. بیشتر معماران معتقد هستند که برای بالا بردن سرعت ساخت یک بنا، باید از مصالح همان منطقه استفاده کرد. این امر باعث می‌­شود مصالح هر منطقه با شرایط آب و هوایی همان منطقه تطابق داشته و از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

به طور مثال در مناطق کوهستانی از سنگ‌­ها، در مناطق شمالی از کاهگل­، در مناطق کویری و خشک از خشت و گل و در مناطق جنگلی از چوب برای ساخت و یا بازسازی ساختمان یک بنا استفاده می‌کنند. بنابراین استفاده از مصالح بوم­‌آورد در معماری یک رستوران بوم­‌گردی علاوه بر اینکه مقاومت سازه‌­ را افزایش می‌دهد، میزان دسترسی به مصالح و سرعت ساخت را نیز بالا می‌برد. همچنین این امر سبب صرفه‎جویی در هزینه­های جاری مانند حمل و نقل بین شهری مصالح و هزینه­های اجرایی می‌شود و از طرفی به گردشگران نیز منابع طبیعی موجود در منطقه را نشان خواهد داد.

تزئینات داخلی

تزئینات داخلی باید همسو با اصول معماری داخلی یک مجموعۀ بوم­گردی باشد. این تزئینات باید آینه­ای برای بازتاب فرهنگ و تمدن منطقه باشند و بتوانند حس مکان و حس تعلق را به فرد القا کنند. در واقع مخاطب باید با نگاه به فضا، متوجه عمق تمدن و تاریخ منطقه بشود.

 برای افزایش حس تعلق به مکان و سرزندگی می­توان از گلیم، نمد یا فرش­های دست­بافت استفاده کرد. برای پوشش کف و دیوارها، بسته به نوع منطقه، می‌توان از سنگ، آجر، کاهگل و یا چوب استفاده نمود. استفاده از کاشی­ و آینه در تزئینات داخلی و استفاده از گل و گیاه به افزایش حس شادابی فضا بسیار کمک می­کند. برای پوشش سقف­ها می‌توان از چوب و یا تزئینات هنر گچ­کاری استفاده کرد.

در تزئینات بیرونی مثل فضای بالکن یا بهارخواب و یا حیاط می­توان از عناصری چون آتش­دان، تنور پخت نان، حوض، باغچه، گلدان­های سفالی و غیره استفاده نمود.

بافت سنتی رستوران

 

معرفی چند نمونۀ موردی از رستوران‌­های­ بوم­‌گردی در ایران

رستوران بوم‌گردی زنده‌رود شهر اصفهان

شهر اصفهان که با نام نگین فیروزه‌­ای در معماری ایرانی شناخته می­‌شود، قرن­‌ها مورد توجه پادشاهان بزرگ سلسله­‌هایی مانند آل بویه، سلجوقیان و صفویان بوده است. اصفهان به واسطۀ معماری غنی و زیبایی‌‌هایی مانند مساجد مهم، پل‌­ها، میدان‌­های تاریخی و بافت سنتی به نصف جهان معروف است.

در حیاط مجموعۀ رستوران بوم‌­گردی زنده‌رود، آلاچیق‌‌ها و تخت‌‌های سنتی جهت صرف غذا قرار گرفته‌­اند. با نشستن در این فضا‌های زیبا و دلنشین و شنیدن همزمان موسیقی زندۀ سنتی، مثل این است که در تاریخ سفر می‌‌کنید. این رستوران سنتی که ظرفیت پذیرایی از 150 نفر را دارا می‌‌باشد، حال و هوای سنتی و با صفای روزگار قدیم را به‌خوبی به مهمانان این اقامتگاه القا می‌کند.

 

 

غذای سنتیرستوران بومگردی زنده رود اصفهان

 

رستوران بوم‌‌گردی نارنجستان شیراز

شهر شیراز که به شهر شعر و ادب و نارنج معروف است دارای باغ‌­های بسیار زیبایی می‌­باشد. باغ در فرهنگ و تمدن و معماری ایرانیان از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار است. رستوران بوم‌­گردی نارنجستان یک خانۀ ­قدیمی می‌­باشد که دارای قدمتی حدود 150 سال است.

 

toranjestanhouse

 

رستوران بوم‌گردی جنت رامسر

روستای جنت، پایتخت گل­ گاوزبان ایران می‌‌­باشد زیرا اکثر مزارع کشت گل ­گاوزبان در این روستا قرار دارد. نزدیکی این روستا نسبت به رشته کوه البرز و دریاچۀ ­خزر، یک طبیعت بکر را به ارمغان آورده است. بوم­‌گردی در شمال کشور ایران، آمیخته با طبیعت و جنگل­‌های وسیع سرسبز و دریای زیبا است. قدمت بنای رستوران­ بوم­‌گردی جنت بیش از ۳۰ سال می‌­باشد.

 

رستوران بوم‌گردی جنت رامسر

 

 

 

تاثیر رستوران‌­های بوم­‌گردی بر رونق صنعت گردشگری و افزایش نقدینگی در منطقه

ایجاد رستوران‌­های بوم­‌گردی به مردم بومی منطقه کمک می‌­کند تا با یک برنامه­‌ریزی درست، به ارائۀ خدمات درخور و شایسته به گردشگران فرهنگی بپردازند و در نهایت موجب جلب رضایت‌­مندی آن­ها شوند. این مسئله می‌‌تواند تاثیر چشم­گیری در رشد اقتصادی داشته باشد.  

فراموش نکنید که کاربری رستوران‌­های بوم­‌گردی فقط برای صرف غذا نیست. با کمی خلاقیت در این مکان­‌ها، می‌توان اقدام به فروش محصولاتی مانند صنایع دستی، خشکبار، نوشیدنی‌­های مختلف بومی و غیره نمود و نقدینگی بسیار قابل توجهی را برای آن منطقه به ارمغان آورد.

به طور مثال می­‌توان در این مکان­‌ها انواع صنایع دستی و هنری مردمان محلی را به فروش رساند و یا حتی با نواختن موسیقی‌­های محلی توسط نوازندگان بومی و یا نمایش­‌های آیینی و سنتی، فرهنگ و سنن آن منطقه را به روی صحنه برد.

 

بهترین افرادی که توانایی معرفی فرهنگ یک زیست­‌گاه به گردشگران را دارند، صاحبان رستوران­‌های بوم­گردی هستند. آن­ها می­توانند لباس‌های محلی خودشان را بپوشند و در ادامه حتی با فروش لباس­‌ها و یا کرایۀ آنها برای عکاسی به درآمد مضاعف برسند.

 

لباس سنتی محلی

 

سخن پایانی

در این مقاله به تشریح مفهوم بوم­‌‌گردی پرداختیم و رستوران‌‌های­ بوم‌­گردی را مورد بررسی ویژه قرار دادیم. همچنین مباحث معماری، عناصر و جزئیات طراحی‌­های داخلی و بیرونی را بررسی کردیم و به بیان تاثیر بسزای آن بر روی صنعت گردشگری و افزایش حجم نقدینگی اشاره کردیم. ایجاد رستوران‌‌های بوم‌‌گردی علاوه بر افزایش جذب گردشگر، بر اشتغال‌‌زایی نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

 لازم به ذکر است که ­صنعت گردشگری به خصوص در حوزۀ بوم‌­گردی در کشور عزیزمان ایران، هنوز هم طرحی بکر و نوین می­‌باشد و هنوز درصد زیادی از اقشار جامعه با آن آشنا نشده‌­اند. با ایجاد رستوران‌‌ها و سایر اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی می‌توان نظر گردشگران خارجی را به فرهنگ و هنر و سنت‌‌های ایرانی جلب کرد و گامی در جهت ارزآوری و خلق ثروت برداشت.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش