​​تولیدی و بازرگانی مکسل
مکسل، مطمئن، زیبا، منحصربفرد
۰
شرکت آسیا لوتوس آرتا

همه چیز دربارۀ آبنما

آب‌­نما سازۀ زیبایی است که رد پای آن در عالم هنر معماری ایرانی به وفور دیده می‌­شود. این سازه با ایجاد یک چشم‌‌انداز جذاب، همواره روح هر مخاطبی را به تسخیر درآورده و صدای دلنشین آن که ناشی از بالا و پایین شدن آب می‌­باشد، موجب آرامش‌ خاطر شده و برای لحظاتی ذهن افراد را از دغدغه‌‌های بیرونی دور می­‌کند.

به همین علت امروزه در بسیاری از مناطق دنیا، آب­‌نما در گونه­‌های مختلف قابل فروش و عرضه می‌­باشد. یکی از پرکاربردترین آب‌­نماها، فواره‌­هایی هستند که در بیشتر پارک‌­ها و مناطق گردشگری از آنها استفاده­ می‌­شود. این فواره‌‌ها از لحاظ کاربردی و علم زیبایی‌­شناسی، یک عنصر بسیار تاثیرگذار در طراحی داخلی یا خارجی می­‌باشند.

 

Fountain

 

بررسی جایگاه آب در هنر ناب معماری ایرانی

آب مهم‌­ترین عنصر طبیعت است که آن­ را مایع حیات­ می‌­نامند. آب از مهم‌­ترین عوامل شکل­‌گیری تمدن بشری بوده و در ایران باستان، آن­ را نماد پاکی و آگاهی می‌­دانستند و در نزد مردم ایران همیشه بسیار محترم و با ارزش بوده است.

آب به علت شفافیت و حس تحرک و هیجانی که منتقل می­‌کند، همیشه به عنوان یک مکمل اصلی با فضاهای سبز ترکیب شده و مورد استفادۀ معماران ایرانی قرار گرفته است. این مساله را در عمارت‌­ها، باغ­‌های ایرانی و حیاط­‌های خانه‌­های سنتی و همچنین مجموعه‌­های تفریحی به­ وضوح می‌­توان مشاهده کرد.

آب‌­نما به عنوان یک سازۀ موثر و جذاب در داخل عمارت‌­ها، کوشک‌­ها، کاخ­‌ها و باغ‌­های قدیمی طراحی و ساخته ­شده است. آب‌­هایی که از دهان مجسمه‌­های حیوانات بیرون می‌­آمده را می‌­توان به عنوان شکل اولیۀ آب‌­نما در تاریخ در نظر گرفت.

در معماری ایرانی، حوض‌­ها با اشکال هندسي مختلف در میان ساختمان خانه‏‌ها و يا در حیاط­ و باغ­‌ها  وجود داشتند که از رایج‌‌­ترین انواع آب‌­نما محسوب می­‌شدند. آب­‌نماها در خانه‌‌های ایرانی با سطحی گسترده ولی عمق کم، علاوه بر افزایش لطافت و زيبايي، موجب افزایش رطوبت و تنظيم شرايط محيطي به ویژه در اقليم­‍های گرم و خشک می‌‍شوند.

 

Fountain in the iran

 

تاریخچۀ آب‌­نما

مستند­اتی که از آب‌‌نماها موجود است نشان می­دهد که تاریخچۀ آن به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌‌گردد. ریشۀ­ اصلی آب‌‌نماهای غربی را نیز به کشور یونان نسبت می‌‌دهند. اوج شکوفایی آب­‌نماها در معماری و شهرسازی غربی به دوران رنسانس برمی‌­گردد. در آن زمان مجسمه‌‌سازان میدان­‌های شهری را با مجسمه‌­های آب­‌نما طراحی می‌‌کردند.

 

Fountain in the Renaissance period

 

شاید براتون جالب باشه مقاله "طراحی روف گاردن" رو هم مطالعه کنید.

 

پیشرفت علم و صنعت در قرن بیستم موجب شد تا آب‌­نماهای شهری، شکل امروزی را به­ خود بگیرند و با استفاده از پمپ­‌های مخصوص آب­ را هدایت کرده و بر تغییر میزان فشار آن تسلط پیدا کنند. در سال 1951 اولین آب‌­نمای پمپی در دریاچه ژنو واقع در کشور سوییس مورد استفاده قرار گرفت.

با گسترش صنعت و تغییر سبک زندگی مردم، آب‌­نماهای تزئینی وارد زندگی­ آنها شد و افراد در حیاط خانه‌­های خود یا در طراحی داخلی منازل نیز از آب‌­نماهای گوناگون استفاده ­کردند. این وسیلۀ تزئینی جدید باعث ­شد تا افراد بتوانند روح خود را به طبیعت وصل کنند و از آن نهایت لذت را ببرند. البته ساخت این آب‌نماهای خانگی نیاز به مهارت‌­های مهندسی ویژه­‌ای داشت و رفته رفته با افزایش تولید آن­ها در کارگاه­‌های صنعتی، آب‌­نماهای تزئینی راه خود را به تمامی مراکز باز کردند و به عنوان یک عنصر زیبا در طراحی‌­های شهری و معماری مورد استفاده قرار گرفتند. 

 

Fountain

 

تاثیر آب­‌نما بر روحیۀ افراد و جلوۀ­ آن در محیط

انسان­‌ها به صورت طبیعی و ناخودآگاه به آب روان، جذب می‌‌شوند. این مجذوب شدن به زیبایی‌‌های پیرامون در سرشت همۀ افراد به­ صورت غریزی نهادینه شده ­است. آب نیز تاثیری کاملا مستقیم و عمیق با روحیۀ طبیعت‌دوستی انسان دارد.

متخصصان حوزۀ روان­‌شناسی معتقدند که انسان‌‌ها، آب را به عنوان یک مادۀ آرامش‌بخش­ در جهان هستی می‌­دانند و با دیدن و یا حتی شنیدن صدای آن نیز احساس آرامش می­‌کنند. بنابراین وجود آب­‌نما در محیط زندگی انسان‌‌ها باعث افزایش آرامش و لطافت می­‌شود.

تاثیر آب‌نما بر کیفیت فضا

از آب‌­نماها می‌توان به ­عنوان یک سازۀ­ آبی در جهت خنک‌­سازی و پایین آوردن دمای محیط استفاده کرد. امروزه با ساخت فواره­‌های مختلف، می‌­توان قطره‌­های آب را در هوا معلق ساخت و عملیات خنک­‌سازی محیط را به حالت مَه‌­پاش انجام داد. در داخل منازل نیز می‌­توان برای خنک کردن محیط داخلی، از انواع آب­‌نماهای تزئینی کمک گرفت و با افزایش رطوبت نسبی از طربق عملکرد آب‌نماها، به افزایش طراوت در محیط منازل دست پیدا کرد.

 

انواع مختلف آب‌­نما

آب‌­نماها از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری به انواع مختلفی دسته‌­بندی می‌­شوند. در این قسمت شما را با انواع مختلف آب‌­نما آشنا خواهیم کرد.

1. آب‌نمای سنگی

از محبوب‌‌ترین انواع آب‌نمای موجود در بازار، می‌­توان به آب‌­نمای سنگی اشاره کرد. این آب‌نماها در دو سبک متشکل از سنگ‌‌های مصنوعی و سنگ‌‌های طبیعی ساخته و پرداخته می‌‌شوند.

 

Stone fountain

 

2. آب‌نمای فلزی

آب‌­نماهای فلزی از فلزاتی چون آهن، مس، فولاد، برنز و غیره ساخته می‌­شوند و بیشتر حالت مجسمه­ دارند. از ضعف­‌های این آب­‌نما می­‌توان به پر هزینه بودن و وزن سنگین آن اشاره کرد. همچنین آب‌‌نماهای سنگی با گذر زمان اکسید شده و تغییر رنگ می‌­دهند.

 

Metal fountain

 

3. آب‌نمای صخره‌ای

این آب‌­نما حس طبیعت را منتقل می‌­کند و تداعی کنندۀ جنگل، کوه و دریا می‌­باشد. استفاده از این آب‌­نما در حیاط منازل برای علاقه‌مندان به طبیعت مناسب است.

 

stone fountain

 

4. آب‌نمای موزیکال

استفاده از آب‌­نمای موزیکال در مراکزی مانند پارک­‌ها بر روحیۀ افراد تاثیر قابل توجهی دارد و برای جذب مخاطب گزینۀ مناسبی می‌­باشد.

 

Musical fountain

 

5. آب‌نمای مجسمه‌­ای

این آب‌­نما در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد و در ابعاد مختلف تولید می‌­شود. در گذشته از این آب­‌نماها در مرکز میدان­‌های مهم شهری استفاده شده و رفته رفته به نماد آن شهرها تبدیل شده‌اند.

 

Sculpture fountain

 

6. آب‌نمای مدرن

علاقه‌مندان به دنیای مدرن از طرفداران پر و پا قرص این آب‌­نماها هستند. آن­ها معتقدند زیبایی محض در سادگی است و برای بیان یک مفهوم نیاز به جزئیات نیست و خود اثر به ساده‌­ترین شکل گویای آن مفهوم است.

 

Modern water feature

 

7. آب‌نمای کلاسیک

آب‌­نماهای کلاسیک معمولا به صورت تکی یا گروهی در یک حوض سنگی قرار می‌‌گیرند تا یادآور دوران باستان باشد. سبک رومی و یونانی در این آب‌­نماها طرفداران خاص خود را دارد و می‌­توان از آنها در محوطه‌­های حیاط و یا حتی فضاهای شهری استفاده نمود.

 

Classic fountain

 

8. آب‌نمای فواره‌­ای یا پله‌­ای

این آب‌‌­نماها در جنوب مدیترانه بسیار محبوب هستند. با نصب ال‌ای‌دی‌­های مختلف می‌‌­توان در نورپردازی این آب‌­نما نهایت هنر را به نمایش گذاشت. این آب‌‌نماها حس پویایی، سرزندگی، هیجان و تحرک را به مخاطب القا خواهند کرد.

 

Step fountain

 

9. آب‌نمای آبشاری

آب‌­نماهای آبشاری می‌­توانند هم در محیط باز و هم در محیط بسته نصب شوند و به افراد حس قرارگیری در طبیعت را تداعی کنند.

 

Waterfall fountain

 

 

10. آب‌نمای استخری

این آب‌­نماها در طرح‌­های مختلف در کناره‌­های استخر نصب شده و تجربه­‌ای فراموش نشدنی از شنا در آن محیط را به ارمغان می‌­آورند. سادگی و زیبایی این طرح به دلنشین کردن فضای استخر کمک شایانی می­‌کند.

 

Pool fountain

 

11. آب‌نمای مه‌­پاش

این دسته از آب‌­نماها مناسب مراکز خدماتی هستند که در فضای باز خدمات ارائه می­‌دهند. مکان‌هایی مانند رستوران‌­ها و کافه‌­ها که در فصول گرم با هوای شرجی مواجه هستند، برای آسایش بیشتر مشتریان خود از آب‌­نمای مه‌­پاش استفاده می­‌کنند. این آب‌­نما قطرات آب را به ریزترین حالت ممکن تبدیل کرده و با فشار در هوا پخش می­‌کند.

شاید براتون جالب باشه مقاله "آشنایی با انواع سیستم‌های سرمایش فضای باز" رو هم مطالعه کنید.

 

Fog fountainFog fountain

راهنمای طراحی و ساخت آب‌­نما و شرایط نگهداری از آن­ها

برای آشنایی بیشتر با شرایط نگهداری از آب‌­نماها و همچنین عدم مواجهه با مشکلات احتمالی در استفاده از آنها به چند نکتۀ کلیدی اشاره می‌‌کنیم.

آب­‌نماها را نباید زیر درختان نصب کرد زیرا درختان به طور معمول محل زندگی پرندگان هستند و فضولات آن­ها در آب آب‌نما منجر به آلودگی محیط و بیماری‌­های مختلف شده و باعث گرفتگی پمپ­‌ها نیز خواهد ­شد. لازم به ­ذکر است که باید در مسیرهای ورودی و خروجی شبکۀ آب‌­رسانی و پمپ­‌ها از درپوش­‌های مناسب و محافظ‌­های باکیفیت استفاده کرد تا اشیاء خارجی منجر به مسدودی مسیر آب نشوند.

در انتخاب مکان نصب آب‌­نما باید مسیر لوله‌­کشی و دسترسی آسان به آن را در نظر گرفت. همچنین در نصب آب‌­نماهای بزرگ و غول‌­پیکر، سازۀ فونداسیون یا به اصطلاح پی آن نقش اساسی را بازی خواهد کرد. طراحی فونداسیون باید مقاوم و اصولی باشد تا از هرگونه آسیب احتمالی، سقوط و غیره به دور باشد. در نظر داشته باشید که در تعیین عمق آب‌­نما باید دقت کافی را داشت چرا که عمق زیاد منجر به افزایش هدررفت آب و اسراف خواهد شد. همچنین عمق زیاد باعث می‌‌شود در صورت سقوط کودکان به داخل آب‌نما، صدمه‌­های جبران‌ناپذیری وارد شود.

در برخی از مناطق به دلیل وجود آب و هوای سرد باید در فصول پاییز و زمستان آب‌­نماها را خاموش نگه داشت تا از یخ‌­زدگی آب در مسیر لوله‌­ها جلوگیری شود. همچنین در مناطقی با آب و هوای خشک می‌­بایست در نظافت آب‌­نما نهایت دقت را داشت زیرا آب مناطق کویری منجر به ظاهر شدن شوره بر روی سطح سازه‌­ها خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با آب­‌نما، تاریخچه و جایگاه آن در معماری ایرانی، تاثیر آن بر کیفیت فضا و روحیۀ افراد و همچنین شرایط نصب و نگهداری آن آشنا کنیم. سپس به معرفی انواع مختلف آب‌­نما پرداختیم و شما را شرایط مختلف آنها آشنا نمودیم.

شما نیز اگر قصد طراحی و نصب آب‌نما دارید، با توجه به مکان موردنظر خود اقدام به انتخاب یکی از انواع آب‌نماها بکنید و به محیط زندگی و کار خود لطافت و شادابی ببخشید.

 

شاید براتون جالب باشه مقاله "آتشدان تأثیرگذار بر زیبایی دکوراسیون داخلی" رو هم مطالعه کنید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش